Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Obecna moda na zdrowy, aktywny styl życia zyskuje coraz to więcej nowych zwolenników. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że duża część osób zaczynających swoją walkę o wymarzoną sylwetkę, wykazuje chęć przyjmowania suplementów wspomagających ten proces. Często wydaje im się, że jest to niezbędne do poprawy swojej sylwetki i zdrowia. Duży procent z nich daje się złapać w marketingowe sidła popularnych producentów suplementów diety lub czerpie swoją motywację z social-media, gdzie osoby aktywne, dobrze wyglądające, często pozują do zdjęć z neonowym szejkerem i tajemną miksturą w środku. W sumie nic dziwnego, że będąc przysłowiowym „Kowalskim” i nie mając wiedzy o podstawowych zasadach żywienia i suplementacji ciężko się w tym wszystkim odnaleźć. Ale czy, aby na pewno droga do wymarzonej sylwetki powinna być usłana super smacznym, popularnym suplementem, który w swej nazwie zawiera tajemnicze „whey”?

Myślę, że większość dietetyków, mających kiedykolwiek do czynienia ze sportowcem, czy osobą aktywną fizycznie, poruszyła temat suplementacji preparatami białkowymi. A co, jeśli osoba, która jeszcze nie rozpoczęła swoich treningów, a jej codzienny sposób żywienia odbiega od ideału, prosi o rozpisanie takiej właśnie suplementacji?

Zacznijmy od tego, co właściwie oznacza słowo „whey”? Jest to nic innego, jak angielska nazwa serwatki, która pozyskiwana jest na drodze mikrofiltracji, a naturalnie stanowi ona produkt uboczny, który powstaje podczas wytwarzania twarogu. Jest niczym innym, jak białkiem pochodzącym z mleka. Ze względu na zawartość aminokwasów egzogennych, białka serwatkowe cechują się wysoką wartością odżywczą, a suplementy na ich bazie cechuje szybki czas trawienia i wchłaniania (1). Dodatkowo, popularne białka serwatkowe dostępne na rynku, występują w różnych formach, w zależności od szybkości wchłaniania: izolat, koncentrat i hydrolizat. W dzisiejszym artykule nie będę poruszała wątku rodzajów „białek” ze względu na złożoność tematu, tylko skoncentruję się na wyjaśnieniu, czy suplementacja białkiem jest konieczna i dla kogo może być przeznaczona.

Zdecydowanie białko serwatkowe już od kilku lat jest na topie pod względem popularności stosowania przez sportowców, ale również osoby trenujące amatorsko. Istnieje wiele badań potwierdzających pozytywny wpływ suplementacji białkiem na organizm człowieka. Przykładowo, osoby stosujące suplementację białkiem serwatkowym w połączeniu z deficytem kalorycznym, osiągały lepsze wyniki, niż osoby stosujące jedynie dietę o obniżonej podaży energii. To znaczy, traciły więcej tkanki tłuszczowej, jednocześnie zachowując dobre wyniki składu ciała pod względem zawartości tkanki mięśniowej (2). Badań dotyczących wpływu suplementacji białkiem znajdziemy o wiele więcej, dotyczą one różnych aspektów, np. poprawy regeneracji po treningowej po spożyciu suplementów, co może dawać spojrzenie, że suplementacja białkiem jest tematem dość dobrze przebadanym i znajdującym uzasadnienie. I faktycznie badania potwierdzają, że zbyt niski poziom białka w diecie może wpływać na wzrost tempa katabolizmu i osłabienie regeneracji po ćwiczeniach (2). Ale czy to znaczy, że osoby dopiero co rozpoczynające swoją przygodę z treningiem, powinny rozpoczynać ją od zakupu pokaźnego opakowania tego suplementu? Moim zdaniem niekoniecznie.

Dzienne spożycie białka uzależnione jest od kilku czynników, np.: płci, wieku czy masy ciała. Człowiek dorosły, zdrowy, o prawidłowej masie ciała powinien spożywać 0,8g białka na każdy kilogram masy ciała na dobę (5). Wydaje mi się jednak, że duża cześć dietetyków niejednokrotnie borykała się z problemem skomponowania jadłospisu, który by nie przekraczał zalecanych norm żywienia populacji polskiej. Dlaczego? Właśnie dlatego, że produkty popularne, zwyczajowo spożywane przez Polskie społeczeństwo, cechują się wysoką zawartością białka w stosunkowo niedużej gramaturze danego produktu. Stąd bardzo ciężko jest ułożyć dietę zawierającą 0,8 g/kg m.c /d. Istnieją badania, które mówią o tym, że spożycie białka przez Polaków mieści się w normie i kształtuje na poziomie 13% energii z diety (4), co więcej spożycie produktów o dużej zawartości białka (np.: mięsa wieprzowego, wędlin, jogurtów, serów) zmienia się na przestrzeni lat i wykazuje tendencję do wzrostu (3).

Dla kobiety o przeciętnej masie ciała, załóżmy 65kg, zapotrzebowanie na białko, liczone wg. polskich norm, wynosi 52g na dobę. Nawet przy wyższej niż zalecana podaży białka z dietą, na poziomie 1,5 g/kg m.c/dobę, ta ilość dla tej samej kobiety wynosi dziennie niecałe 100g.

Porcja białka z suplementu zawiera w sobie zazwyczaj ok 25-30g tego makroskładnika, zatem czy lepiej zaserwować sobie 3 miarki proszku, czy 4 urozmaicone posiłki w ciągu dnia? W poniższej tabeli podaje przykładowe dobre źródła białek.

Tabela 1. Dobre źródła białek. Źródło: Kalkulator dietetyczny Aliant.

Żywność

Wielkość porcji (g)

Ilość białka w porcji (g)

Wołowina, polędwica15030,2
Kurczak, pierś10021,5
Dorsz, filet gotowany10019,8
Twarożek wiejski15018,5
Orzechy włoskie508,0
Fasola czerwona (w puszcze)1008,0
Chleb żytni razowy804,7

W celu pokrycia zapotrzebowania zgodnego z normami, dla wymienionej wcześniej kobiety, należałoby zjeść np. 150 g piersi z kurczaka, małe opakowanie twarożku wiejskiego oraz ok. ½ garści orzechów włoskich. Jest to zdecydowanie niewielka ilość pożywienia, a zawiera w sobie ok 52g białka.

Czy więc stosowanie dodatkowej suplementacji białkiem jest konieczne? Zdecydowanie nie. A czy łatwość pozyskania odpowiedniej jego ilości z produktów spożywczych jest argumentem za tym, aby kategorycznie nie stosować suplementacji? Również nie.
Pamiętajmy o tym, że najwięcej korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia przyniesie nam przede wszystkim prawidłowo skomponowana, zwyczajowa dieta, a z samej definicji suplementu diety wynika, że powinien być on stosowany jedynie w celu uzupełnienia diety tzw. talerzowej.

 Dla kogo więc suplement białka serwatkowego?

Istnieją pewne grupy osób, dla których suplementacja wydaje się być wybawieniem, są to m.in.:

  • osoby trenujące późnym wieczorem, które nie chcą, bądź nie mają możliwości zjeść po treningu, a przed snem, normalnego posiłku,
  • osoby spożywające bardzo wysoką ilość kcal, z uwagi na cykl i cel treningowy, które nie są w stanie zjeść większej objętości pokarmów, aby zapewnić odpowiednią podaż makroskładników,
  • sportowcy – najczęściej osoby, którym szczególnie zależy na dostarczeniu konkretnej ilości pewnych aminokwasów w jak najkrótszym czasie po treningu.

Jeśli Twój pacjent nie należy do żadnej z wymienionych grup, a bardzo chciałby spróbować posiłku z użyciem wspomnianego suplementu pozwól mu na to. Niech zrobi to z głową, np. w postaci okazjonalnego dodatku do standardowego jadłospisu. Czy to będzie proteinowy koktajl, omlet, ciasto czy inna potrawa zależy już tylko od Ciebie ?

Poniżej podaję przepis na najszybszy omlet wysokobiałkowy na świecie:

Składniki:

  • 2 jajka
  • 1 miarka izolatu białkowego (koniecznie jakiś super smak)

Wykonanie:

Składniki blendujemy razem na gładką masę i smażymy na natłuszczonej patelni z obu stron.
PS. Świetnie smakuje z masłem orzechowym i owocami.

LITERATURA

  • Bean A. Żywienie w Sporcie. Zysk i ska, 2008.
  • Campbell B. i wsp. International Society of Sports Nutrition position stand: protein and exercise. J Int Soc Sports Nutr, 4:8, 2007.
  • Frested J. i wsp. A whey-protein supplement increases fat loss and spares lean muscle in obese subjects: a randomized human clinical study. Nutr Metab (Lond). 2008; 5: 8.
  • Laskowski W, Świstak E. Zmiany we wzorcach spożycia żywności w Polsce. Wydawnictwo Laskowski, Warszawa 2014
  • Laskowski W. Wartość odżywcza diety Polaków oraz jej zmiany. Współczesne kierunki działań prozdrowotnych, red. A. Wolska-Adamczyk, WSIiZ, Warszawa 2015 .
  • Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia, 2012.
mm

Autor: Joanna Łukasiak-Chełstowska

mgr Joanna Łukasiak-Chełstowska – absolwentka studiów licencjackich i magisterskich Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, dietetyk w zespole Poradni Nietolerancji Pokarmowej Cambridge Diagnostics, w której prowadzi konsultacje dotyczące interpretacji wyników badań w kierunku pokarmowo-specyficznych IgG oraz prowadzenia diety eliminacyjnej. W firmie zajmuje również stanowisko Product Menagera kalkulatora dietetycznego Aliant, prowadzi internetowe szkolenia dla specjalistów dotyczące obsługi tego programu. W 2014 roku uzyskała uprawienia trenera personalnego, jej praca magisterska poruszała wątek żywienia i suplementacji wśród trenerów personalnych właśnie z uwagi na wykonywany zawód oraz zamiłowanie do treningu siłowego oraz crossfit.