Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Dieta matki karmiącej piersią ma  decydujące znaczenie dla utrzymania jej organizmu w dobrej kondycji. Wytwarzanie mleka jest to proces fizjologiczny, który wymaga dostarczenia energii z pożywienia. Ponadto do samego procesu laktacji dochodzi także wysiłek związany z opieką nad niemowlęciem oraz niedobór snu. Stąd nie można pozwolić, aby dieta matki karmiącej polegała na ograniczaniu posiłków bądź głodzeniu. Niewątpliwie takie postępowanie wśród kobiet karmiących ma na celu jak najszybsze pozbycie się kilogramów z okresu ciąży. Co z kolei nie jest najlepszym pomysłem, wszystko trzeba robić z rozwagą.

Mleko mamy spełnia potrzeby żywieniowe jej dziecka.

Składniki niezbędne do produkcji mleka są pobierane z zapasów organizmu mamy. W rezultacie wszystko odbywa się tak, żeby skład mleka był idealnie dopasowany do potrzeb karmionego dziecka. Ponadto nawet umiarkowane niedobory lub nadmiary składników odżywczych w organizmie matki nie wpływa na skład mleka. Co więcej, duże niedobory jakościowe lub ilościowe mogą skutkować zmniejszeniem się ilości mleka. Jednakże dopiero naprawdę bardzo duże mają wpływ na jego jakość. Dlatego natura przewidziała ten proces w taki sposób, aby jak najlepiej zabezpieczyć potrzeby żywieniowe niemowlęcia. Tak więc dziecko jest zabezpieczone przez naturę, ale mama musi sama zadbać o swój stan odżywienia z pomocą dietetyków :-).

Ile energii potrzebuje kobieta w okresie laktacji?

Zapotrzebowanie na energię podczas laktacji wzrasta. Co ciekawe szacuje się, że około 160 kcal potrzebnych w tym okresie pokrywają zapasy tkanki tłuszczowej zgromadzone przez kobietę w trakcie ciąży. Z kolei udział energii z diety matki karmiącej powinien wzrosnąć o dodatkowe 505 kcal/dobę w pierwszych 6 miesiącach karmienia piersią, a w kolejnym półroczu laktacji potrzebnych jest dodatkowo około 400 kcal/dobę. Ponadto więcej potrzebuje mama karmiąca więcej niż jedno dziecko, a także szczupła mama.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że zapotrzebowanie energetyczne w okresie karmienia piersią wzrasta o 10% dla mało i średnio aktywnych kobiet, a o 20% dla bardzo aktywnych kobiet. Co ważne dodatkowe zapotrzebowanie na energię szacujemy względem: całkowitej przemiany materii zależnej od wieku, masy ciała, wzrostu i aktywności fizycznej matki. Dodatkowo w sytuacji nadwagi lub niedowagi bierzemy pod uwagę szacowanie zapotrzebowania energetycznego dla należnej masy ciała, a nie masy ciała faktycznej. Z kolei w przypadku znacznej nadwagi ograniczenie kaloryczne powinno zapewnić prawidłowe funkcjonowanie laktacji.

Czy zmienia się zapotrzebowanie na makroskładniki?

Zapotrzebowanie na białko w okresie laktacji wzrasta w stosunku do zapotrzebowania sprzed ciąży. W przeliczeniu na kilogram masy ciała na dzień wynosić będzie 1.2-1.45 g. Z kolei zapotrzebowanie na węglowodany i tłuszcz jest proporcjonalne do zwiększonej energetyczności diety. Stąd węglowodany powinny stanowić 45-65% energii z diety. Co więcej, szczególną uwagę należy zwrócić na podaż EPA+DHA. W normach żywienia człowieka możemy przeczytać, że zapotrzebowanie na EPA+DHA kobiety karmiącej piersią, to 250 mg/d oraz dodatkowo 100-200 mg DHA/d. Sugeruje się, że odpowiednie spożycie DHA przez kobiety karmiące zmniejsza ryzyko alergii oraz infekcji, a także wspiera rozwój mózgu niemowląt karmionych piersią. Aby pokryć zapotrzebowanie na EPA/DHA czasem trzeba też rozważyć suplementację. U kobiet, u których spożycie ryb jest niewystarczające, zaleca się suplementację DHA w dawce 400-600 mg/d.

Jak zmienia się zapotrzebowanie na mikroskładniki?

W okresie laktacji zmienia się zapotrzebowanie na niektóre witaminy i składniki mineralne. Dalej zwiększone jest zapotrzebowanie m.in. na: wit. E, C, A, B1, B2, niacynę, B6, B12, B5, foliany, cholinę, cynk, jod, selen. Z kolei nie zmienia się zapotrzebowanie na fosfor, wapń, sód, magnez, fluor.

Tabela 1. Zapotrzebowanie na wybrane witaminy i składniki mineralne na poziomie RDA (zalecanego spożycia) w okresie laktacji.
WitaminySkładniki mineralne
E (mg)

C (mg)

B1 (mg)

B2 (mg)

B6(mg)

Cholina (mg)

B12 (µg)

Foliany (µg)

11

120

1.5

1.6

2.0

550

2.8

450

Potas (mg)

Jod (µg)

Selen (µg)

Żelazo (mg)

Wapń (mg)

Cynk (mg)

Magnez (mg)

4000

290

70

10

1000

12

320

Źródło: Normy żywienia dla populacji Polskiej, IŻŻ, 2017.

W tabeli niżej przedstawiam przykładowe źródła składników, ważnych w diecie mamy. Z pewnością możemy stwierdzić, że odpowiednio skomponowany przez dietetyka jadłospis pozwoli zapobiec niedoborom i odpowiednio odżywi organizm mamy karmiącej.

Tabela 2. Źródła w diecie wybranych składników pokarmowych istotnych w okresie laktacji.
Składniki pokarmoweŹródła w diecie
Białkomięso, ryby, jaja, mleko i przetwory, produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych
Tłuszczeoleje roślinne, tłuste ryby, mięso, wędliny, mleko i jego przetwory, masło, żółtko jaja
WNKTryby (dorsz, makrela, łosoś), oleje roślinne (sojowy, słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy, lniany, z orzechów włoskich, kiełków pszenicy)
Witamina Amasło, żółtko jaja, niektóre gatunki ryb morskich: halibut, makrela, sardynki, żółte i pomarańczowe, żółte i ciemnozielone warzywa i owoce.
Witamina Eoleje roślinne, oleje z zarodków pszennych, kasze pełnoziarniste, jaja, ciemnozielone warzywa liściaste, orzechy
Witamina Cowoce (czarna porzeczka, dzika róża, owoce cytrusowe, kiwi), warzywa: brokuły, papryka, jarmuż, pietruszka
Witamina B1ciemne pieczywo, kasza gryczana, płatki owsiane, wzbogacone produkty zbożowe, ziemniaki, ryby, mięso wieprzowe, wołowe, polędwica, nasiona roślin strączkowych
Witamina B2mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, jaja, produkty zbożowe, jarmuż, natka pietruszki, fasola, groch
Witamina B6mięso, kasza gryczana, ciemne pieczywo, nasiona roślin strączkowych, ryby, jaja, pomidory, marchew, fasolka szparagowa, zielony groszek, kapusta
Folianyzielone warzywa liściaste, szpinak, zielony groszek lub fasola, pomidory, kiełki zbóż, ziemniaki, owoce, produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne
Witamina B12mięso i jego produkty, jaja, ryby, mleko i nabiał
Cholinażółtko jaja kurzego, podroby, ryby, orzechy, nasiona roślin strączkowych, kiełki pszenicy, drożdże
Wapńmleko i przetwory mleczne, ryby (szprotki, sardynki), suche strączkowe, zielone warzywa, suszone owoce, orzechy
Magnezprodukty zbożowe – kasza gryczana, płatki owsiane, zielone warzywa liściaste, orzechy, nasiona
Żelazomięso i produkty mięsne, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych, ciemne pieczywo, kasze gruboziarniste, suszone owoce, zielone warzywa
Cynkmleko i przetwory, ciemne pieczywo, nasiona roślin strączkowych, orzechy, ryż, kukurydza
Jodryby morskie i owoce morza, sól jodowana, mleko i produkty mleczne
Miedźmięso, produkty zbożowe, warzywa, rodzynki, oliwki, owoce morza
Selenpodroby, ryby, skorupiaki, czosnek, grzyby, nasiona roślin strączkowych

Źródło: Kunachowicz i wsp., 2017.

Zapotrzebowanie na płyny.

Właściwe nawodnienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Dlatego kobieta karmiąca powinna dostarczać około 2700 ml płynów dziennie. Kobietom w okresie laktacji zaleca się spożywanie nisko zmineralizowanej wody źródlanej, bogatej w wapń i magnez, z niską zawartością sodu.

Podsumowując, dieta kobiety karmiącej powinna być różnorodna. Jak wiemy, nie trzeba bez powodu eliminować żadnych pokarmów, ani stosować specjalnych ograniczeń wynikających tylko z karmienia piersią. Zatem na co zwrócić uwagę? Z pewnością skomponowane przez nas posiłki nie mogą pochłaniać dużo czasu, gdyż świeżo upieczona mama z reguły nie będzie miała go zbyt dużo.

Literatura:

  1. Allen LH, 2012, B Vitamins in Breast Milk: Relative Importance of Maternal Status and Intake, and Effects on Infant Status and function, Advances in Nutrition, Volume 3, Issue 3.
  2. Bagci Bosi AT, Eriksen KG, Sobko T, Wijnhoven TMA, 2016, Breastfeeding practices and policies in WHO European Region Member States, Cambridge University Press, 19, 4, 753-764.
  3. Borszewska-Kornacka M.K. i wsp. 2013, Stanowisko grupy ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji. Standardy Medyczne/Pediatria T10. S.265-279
  4. Bzikowaska A, Więch M, Weker H, 2016, Żywienie kobiet w okresie laktacji – aktualne spojrzenie., Biuletyn Komitetu Upowszechniania karmienia Piersią i szpitali przyjaznych dziecku, IMID, 2.
  5. Jarosz M. i wsp., 2017, Normy żywienia dla populacji Polskiej, IŻŻ.
  6. Kunachowicz H, Przygoda B, Nadolna I, Iwanow K, 2017, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL.
  7. Makowska-Donajska M, Hirnle L, 2018, Suplementacja witamin i składników mineralnych podczas laktacji., Pielęgniarstwo XXI wieku, 17, 2, 63.
  8. Ostrowska L, 2020, Dietetyka kompendium, PZWL.
  9. Szajewska H, Horvath A, Rybak A, Socha P, 2016, Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne Pediatra, 13, 1, 9–24.
  10. https://malgorzatajackowska.com/2017/05/23/suplementacja-czasie-karmienia-piersia/
mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka dietetyki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz filologii niemieckiej we Wszechnicy Polskiej Szkole Wyższej. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.