Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Codzienna dieta seniora nie powinna odbiegać od diety z wcześniejszych okresów życia. Jednocześnie powinna uwzględniać zmiany zachodzące w organizmie i jego możliwościach. Z kolei z powodu zmniejszonej aktywności fizycznej i obniżonej przemiany materii, codzienne zapotrzebowanie energetyczne zmniejsza się z wiekiem.

Ogólne zasady żywienia seniora.

Każdy senior jest inny i ma indywidualne potrzeby żywieniowe, stąd też dieta seniora może się znacząco różnić. Dieta seniora powinna obejmować  4 – 5 posiłków dziennie, ale mniej obfitych. Ponadto dla seniorów z reguły lepiej sprawdzą się potrawy lekkostrawne. Z kolei głównym źródłem energii powinny być węglowodany, które powinny stanowić 55-60% ogólnego zapotrzebowania energetycznego. Zawartość błonnik powinna wynosić 20 g, o ile nie ma innych wskazań do zmiany jego ilości. Tłuszcze powinny stanowić 25-30% energii, natomiast resztę powinno dopełnić białko. Białko powinno stanowić 12-15% energii z diety (1 g/kg/mc/d) o ile nie występują choroby nerek lub wątroby. Zaleca się stosunek białka zwierzęcego do roślinnego 1:1.

Co jest szczególnie ważne?

Dieta seniora powinna składać się z produktów o wysokiej jakości i wysokiej gęstości odżywczej (tzn. o wysokiej zawartości składników odżywczych przy małej energetyczności). Doskonale sprawdzą się:

  • Chude mięsa (drób, indyk, wołowina);
  • Ryby;
  • Napoje fermentowane – jogurt, kefir, maślanka, mleko, o ile są dobrze tolerowane;
  • Sery twarogowe;
  • Warzywa strączkowe, o ile są dobrze tolerowane;

Ograniczeniu natomiast powinno ulec spożycie tłuszczów zwierzęcych (słonina, smalec, łój) oraz tłustych mięs i serów. Nie należy przy tym zaniedbywać spożywania ryb, olejów i masła pochodzenia roślinnego, ze względu na obecne w nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Techniki kulinarne.

Poza doborem produktów ważny jest także odpowiedni dobór technik kulinarnych. Lepiej zalecać: gotowanie w wodzie, na parze lub pieczenie w folii bądź w pergaminie. Mając na względzie trudności z wchłanianiem składników odżywczych, spowodowane mniej sprawnym funkcjonowaniem układu pokarmowego seniora, ważna jest zbilansowana dieta. W diecie seniora doskonale sprawdzą się: chude mleko i jego przetwory, chude mięsa i wędliny, ryby, nasiona (musli, płatki śniadaniowe, orzechy), ciemne pieczywo, kasze oraz warzywa i owoce.

Nawodnienie.

W codziennej diecie należy ograniczyć nadmierne stosowanie soli przez seniora. Powinniśmy też zwrócić uwagę na ilość przyjmowanych przez seniora płynów, ponieważ z wiekiem słabnie intensywność mózgowych sygnałów pragnienia. Dziennie osoba dorosła powinna wypijać ok. 1,5 litra różnych napojów. Poza herbatą i kawą seniorzy powinni pić wodę, soki warzywne i owocowe, a także wszelkiego rodzaju napoje mleczne. Warto pamiętać, że przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów zapobiega częstemu problemowi, jakim są zaparcia. Instytut Żywności i Żywienia stworzył piramidę żywienia dla seniorów. U jej podstawy znajduje się ruch oraz woda. Warto zachęcać seniorów do picia płynów oraz do ruchu. Ponadto warto przypominać seniorom, że pożywienie, które spożywają, powinno być świeże i nie przechowywane zbyt długo. Lepiej przygotować mniej posiłku i zjeść go na bieżąco, niż zbyt dużo i jeść ciągle to samo, wątpliwej świeżości.

Składniki odżywcze w liczbach.

Zapotrzebowanie seniorów na składniki odżywcze nie różni się znacząco od zapotrzebowania pozostałych osób dorosłych. W tabeli znajdują się wartości zapotrzebowania na wybrane składniki wraz ze źródłami w diecie tych składników.

Składniki pokarmoweZalecane dzienne spożycieŹródła w diecie
Seniorzy (osoby powyżej 60 roku życia)
Kobiety*Mężczyźni**
Białko0,9 g/kg mc/d

lub

15-20% energii z diety

0,9 g/kg mc/d

lub

15-20% energii z diety

Mięso i jego produkty, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych
TłuszczeUdział

Energii

25 – 35 %25 -35 %Mięso, wędliny, drób, mleko i jego przetwory o pełnej zawartości tłuszczu, masło, żółtko, oleje roślinne, tłuszcz ryb
Witamina A700 mg900 mgPełnotłuste mleko i produkty mleczne, masło, żółtko jaja, niektóre gatunki ryb morskich: halibut, makrela, sardynki, żółte i pomarańczowe warzywa i owoce oraz warzywa liściaste
Witamina D15 mg15 mgTran, ryby (makrela, śledź, węgorz, szprot), grzyby jadalne (borowik, kurka, pieczarka), jaja, mleko, produkty nabiałowe, wątroby zwierząt
Witamina E8 mg10 mgOleje roślinne, oleje z zarodków pszennych, kasze pełnoziarniste, jaja, ciemnozielone warzywa liściaste, orzechy
Witamina C75 mg90 mgŚwieże owoce (czarna porzeczka, dzika róża, owoce cytrusowe, kiwi), zielone warzywa: brokuły, papryka, jarmuż, pietruszka
Witamina B11,1 mg1,3 mgCiemne pieczywo, kasza gryczana, płatki owsiane, wzbogacone produkty zbożowe, ziemniaki, ryby, mięso wieprzowe, wołowe, polędwica, nasiona roślin strączkowych
Witamina B21,1 mg1,3 mgMleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, jaja, produkty zbożowe, jarmuż, natka pietruszki, fasola, groch
Witamina PP14 mg16 mgMięso, drób, ryby, mleko i produkty mleczne, wzbogacone produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych
Witamina B61,5 mg1,7 mgMięso, kasza gryczana, ciemne pieczywo, nasiona roślin strączkowych, ryby, jaja, pomidory, marchew, fasolka szparagowa, zielony groszek, kapusta
Foliany400 mg400 mgZielone warzywa liściaste, szpinak, zielony groszek lub fasola, marchew, pomidory, kiełki zbóż, ziemniaki, owoce (pomarańcze), produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne
Witamina B122,4 mg2,4 mgMięso i jego produkty, jaja, ryby, mleko i nabiał
Wapń1200 mg1200 mgMleko i przetwory mleczne (sery, jogurty, kefiry), ryby (szprotki, sardynki), suche strączkowe, zielone warzywa, suszone owoce, orzechy
Magnez320 mg420 mgProdukty zbożowe, ciemne pieczywo, kasza gryczana, płatki owsiane, zielone warzywa liściaste, orzechy, nasiona
Żelazo10 mg10 mgMięso i produkty mięsne, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych, ciemne pieczywo, kasze gruboziarniste, suszone owoce, zielone warzywa (szpinak, brokuły)
Cynk8 mg11 mgMięso, mleko i produkty mleczne, ciemne pieczywo, nasiona roślin strączkowych, orzechy, ryż, słodka kukurydza
Jod95 mg95 mgRyby morskie i owoce morza, sól jodowana, mleko i produkty mleczne
Miedź0,9 mg0,9 mgMięso, chleb i inne produkty zbożowe, warzywa, rodzynki, oliwki, owoce morza
Fluor3,0 mg4,0 mgHerbata, ryby, woda pitna
Sód1200 mg1200 mgSól, gotowe przyprawy, chleb, wędliny, woda

Źródło: Jarosz M. i wsp., 2017.

* na przykładzie kobiety powyżej 60 roku życia, ważącej 60 kg

** na przykładzie mężczyzny powyżej 60 roku życia, ważącego 70 kg

Energia w liczbach

Zapotrzebowanie na energię powinno być indywidualnie wyliczone. Będzie się ono zmieniać w zależności od od aktywności fizycznej, masy ciała, a także przedziału wiekowego.

WiekMasa
ciała
Aktywność fizyczna
MałaUmiarkowanaDuża
1,41,752
Kgkcal/
osobę/
dobę/
kcal/
osobę
dobę
kcal/
osobę/
dobę
KOBIETY
66-7555150018502150
65160020502300
75175022002500
85190023502700
>7555145017502050
65155019502200
75170021002400
85185022502600
MĘŻCZYŹNI
66-7555170021502450
65190023502700
75205025502950
85220027503150
>7555160020502300
65180022502600
75195024502800
85210026503000

Źródło: Normy na energię dla kobiet i mężczyzn po 65 roku życia (wg Jarosz M. i wsp. 2017).

Źródła:
  1. Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu, tom I, pod redakcją J. Gawęckiego i L. Hryniewieckiego, Keller J. S., 1997.,
  2. Kompedium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, 2004, pod red. J. Gawęckiegoi T. Mossor – Pietraszewskiej, Domowy Poradnik Medyczny, 1992, pod red. K. Janickiego
  3. Normy żywienia dla populacji Polski, pod redakcją M. Jarosza, 2017.
mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka dietetyki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz filologii niemieckiej we Wszechnicy Polskiej Szkole Wyższej. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.