Skip to main content
Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Dr Jennifer Utter jest profesorem nadzwyczajnym w dziedzinie żywienia i zdrowia publicznego w Uniwersytecie Szkoły Zdrowia Publicznego w Auckland. Jej głównym zainteresowaniem badawczym są zachowania żywieniowe wśród młodzieży, kontrola masy ciała i profilaktyka otyłości. W ostatnich latach jest współautorką wielu artykułów na temat umiejętności gotowania oraz programów kulinarnych.

# Czy umiejętność gotowania młodzieży wchodzącej w dorosłość przekłada się na lepsze odżywianie?

Odpowiedź brzmi: prawdopodobnie. Wyniki badania z Journal of Nutrition Education and Behavior sugerują, że rozwijanie umiejętności gotowania jako młodego dorosłego może przynosić długofalowe korzyści dla zdrowia i odżywiania, w tym zmniejszenie spożywania żywności typu fast food, zwiększenie ilości posiłków rodzinnych i częstsze przygotowywanie posiłków z warzywami w wieku dorosłym.

Utter i wsp. zebrali dane w ramach projektu „Jedzenie i aktywność nastolatków oraz młodych dorosłych” przeprowadzonego w szkołach w Minneapolis-Saint Paul area schools (USA). Uczestnicy oceniali swoje umiejętności gotowania w latach 2002-2003, gdy mieli 18-23 lat. Następnie kolejne dane zostały zebrane w latach 2015-2016, w odniesieniu do wyników związanych z odżywianiem, gdy uczestnicy mieli 30-35 lat.

Większość uczestników uznała swoje umiejętności kulinarne za odpowiednie w wieku 18-23 lat, a około ¼ zgłosiła, że ich umiejętności są bardzo adekwatne. Później, w wieku dorosłym, osoby, które postrzegały swoje umiejętności kulinarne jako odpowiednie, spożywały mniej posiłków typu fast food, a ci którzy mieli dzieci częściej spożywali posiłki rodzinnie i mieli mniej barier w przygotowywaniu posiłków. Autorzy podsumowali, że „wzrost umiejętności gotowania od okresu dojrzewania do dorosłości jest uzasadniony, ale aby to potwierdzić, potrzeba wielu lat oceny oraz obserwacji młodych ludzi”.

#Programy kulinarne dla dzieci – więcej niż dobre odżywianie.

Tak było na pewno w przypadku redaktorki GI news – Philippy Sandall. Ona i jej koledzy z klasy nosili przez dwa lata na zajęciach z gotowania białe fartuchy z dużymi kokardami. Te wielkie kokardy były zgubą. Philippa z jej partnerką kulinarną Helen zaczęły rozmawiać, a przygotowywane jedzenie bulgotało w garnku na kuchence gazowej. Musiała to być bardzo interesująca rozmowa, ponieważ dziewczynki nie zauważyły płonącej kokardy Helen. Zorientowały się dopiero, kiedy inna koleżanka wylała patelnię wody na Helen, aby ugasić ogień. Z tej historii bardzo wiele się nauczono.

Obszerny przegląd  autorstwa Utter i wsp. opublikowany w Journal of Hunger and Environmental Nutrition opisuje eksperymentalne programy kulinarne dla dzieci i młodzieży, które do tej pory zostały przeprowadzone i ocenione. Autorzy badania twierdzą, że programy gotowania dla młodzieży przekładają się na lepsze odżywianie i umiejętności gotowania, a dodatkowo takie programy mogą również pozytywnie wpływać na społeczne aspekty życia. Jednakże autorzy biorą pod uwagę prawdziwy wpływ, jaki programy kulinarne mogą mieć na odżywianie i aspekty społeczne, ponieważ dotychczasowe oceny tych programów były ograniczone, a do oceny ilościowej potrzebne są randomizowane kontrolowane badania na dużą skalę.

Więcej:
Self-Perceived Cooking Skills in Emerging Adulthood Predict Better Dietary Behaviors and Intake 10 Years Later: A Longitudinal Study 
Child and Youth Cooking Programs: More Than Good Nutrition?

Autor: Prawa autorskie: ©️ GI News, University of Sydney, School of Life and Environmental Sciences and the Charles Perkins Centre

Źródło: https://glycemicindex.com/ginews/