Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Insulinooporność tkanek (IO) oraz związane z nią nieprawidłowe działanie insuliny, niezależnie od mechanizmu, stanowi coraz częstszy problem zdrowotny. Insulinooporność może towarzyszyć wielu chorobom, a jej diagnoza nie jest taka oczywista i prosta. Skąd się bierze? Jaką dietę wdrożyć? W dzisiejszym artykule zebrałam najważniejsze informacje.

Insulinooporność (IR – insulin resistance) jest stanem obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny, mimo prawidłowego lub podwyższonego stężenia tego hormonu we krwi. Może być uwarunkowana genetycznie (pierwotna), nabyta (wtórna) lub mieszana. Najczęściej spotyka się insulinooporność nabytą.

Istnieją trzy mechanizmy zaburzeń, które prowadzą do powstania insulinooporności:

  • przedreceptorowy – spowodowany nieprawidłową budową cząsteczek insuliny, obecnością we krwi przeciwciał wiążących prawidłowe cząsteczki insuliny, zwiększoną degradacją insuliny lub obecnością we krwi substancji lub hormonów o działaniu antagonistycznym wobec insuliny;
  • receptorowy – zmniejszenie liczby receptorów insulinowych lub ich powinowactwa do insuliny;
  • postreceptorowy – związany z zaburzeniami w procesach sygnalizujących przyłączenie insuliny do receptora insulinowego, nieprawidłowościami w budowie i działaniu transporterów glukozy do wnętrza komórki oraz sytuacjami nasilonej lipolizy, kiedy zwiększa się ilość wolnych kwasów tłuszczowych, a ich nadmierna oksydacja odpowiedzialna jest za hamowanie glikolizy.

Głównym celem terapii insulinooporności jest zmniejszenie masy ciała, które wpływa pozytywnie na choroby współistniejące, a co za tym idzie poprawę jakości życia.

Trzy główne miejsca oporności na insulinę to:

  • mięśnie,
  • wątroba,
  • tkanka tłuszczowa.

Istnieją różne metody oceny insulinooporności, ale nie ma jednoznacznych wytycznych, które by to określały. Za „złoty standard” diagnostyczny uważa się tzw. „euglikemiczną klamrę metaboliczną” (ang. insulin clamp). Metoda ta polega na dożylnym wlewie insuliny oraz glukozy, z odpowiednio dobraną szybkością, aby utrzymać stałe fizjologiczne stężenie glikemii we krwi. Metoda ta jest na tyle skomplikowana, że nie da się jej wyorzystywać na codzień, wykorzystywana jest jedynie w badaniach naukowych.

Inną metodą, o wiele częściej wykorzystywaną, jest obliczanie wskaźnika HOMA:

HOMA-IR = insulinemia na czczo (mU/ml) x glikemia na czczo (mmol/l) / 22,5)

Wartość tego współczynnika w warunkach fizjologicznych wynosi 1,0. Wartość wskaźnika, przy którym rozpoznaje się insulinooporność jest sporna, ale większość ekspertów uważa, że jest nią 2,5. Uważa się, że prawidłowe stężenie insuliny na czczo wynosi 3-17 mIU/l.

Chociaż insulina kojarzy się z obniżaniem stężenia glukozy we krwi, to nie jest to jej najważniejsza funkcja. Insulina jest niezbędna w wielu procesach metabolicznych glukozy, tłuszczów i białek, co umożliwia ich wykorzystanie przez komórki. Każdy z nas ma inną wrażliwość na insulinę, gdyż jest to w 50% uwarunkowane genetycznie. Pozostałe 50% czynników odpowiadających za insulinowrażliwość to występowanie otyłości (w tym stopień i rodzaj otyłości) oraz aktywność fizyczna. Najczęstszymi czynnikami występowania insulinooporności są czynniki środowiskowe (nadmierna podaż energii oraz niska aktywność fizyczna), które nakładają się na predyspozycję genetyczną.

Wysokie stężenie insuliny może mieć swoje konsekwencje w postaci: hiperglikemii, nadciśnienia tętniczego, dyslipidemii, stłuszczenia wątroby, chorób sercowo-naczyniowych a nawet nowotworów. Okazuje się, że nawet 60-85% przypadków insuliniooporności związanych jest z nadmierną masa ciała oraz zwiększonym obwodem pasa.

Jak powinna wyglądać dieta w insulinooporności?

Nie ma uniwersalnej diety, odpowiedniej dla wszystkich pacjentów z insulinoopornością. Zawsze powinna być ona opracowana indywidualnie, dla każdej osoby chorej z uwzględnieniem stanu zdrowia, profilu metabolicznego oraz wszystkich innych okoliczności, czyli przede wszystkich chorób współistniejących. Istnieją jednak pewne zasady, którymi należy się kierować.

Celem leczenia dietetycznego jest przede wszystkim redukcja nadmiernej masy ciała (przynajmniej o 10-15%, a u osób otyłych – 20%), a następnie utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz zwiększenie masy mięśniowej. Główny nacisk powinno się położyć na długotrwałe zmiany nawyków żywieniowych, a nie na osiągnięcie szybkich efektów, co wydaje się najtrudniejsze w pracy dietetytka, gdyż pacjenci często opierają się długotrwałym zmianom żywieniowym i ciężko im zrozumieć, czym tak na prawdę jest dieta. Ponadto kluczowe jest dążenie do poprawy wrażliwości tkanek na insulinę, co jest możliwe m.in. dzięki zmianie proporcji makroskładników w diecie – przede wszystkim zmniejszeniu ilości węglowodanów. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powikłań i poprawia się jakość życia chorego.

Dlaczego kluczowe jest zmniejszenie ilości węglowodanów w diecie?

Duże ilości węglowodanów stymulują wydzielanie insuliny, która sprzyja lipogenezie (odkładaniu się tkanki tłuszczowej) i hamuje wydzielanie hormonu wzrostu. Hormon wzrostu sprzyja lipolizie (czyli rozpadowi tkanki tłuszczowej). Kiedy poziom insuliny w krwi jest zbyt wysoki, zahamowna jest lipoliza, a więc nie ma utraty masy ciała. Ilość węglowodanów powinna być dobrana indywidualnie, a dieta powinna być uzupełniona w białko, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne oraz błonnik.

Diety rekomendowane w leczeniu insulinooporności to:

  • śródziemnomorska,
  • DASH,
  • przeciwzapalna,
  • z niskim indeksem glikemicznym,
  • diety roślinne (wegetariańska, wegańska).

Na czym więc oprzeć się, opracowując założenia diety dla pacjenta z IO?

Poniżej przedstawiam, kluczowe elementy, które powinny być wzięte pod uwagę:

Energia – jej ilość powinna być dostosowana indywidualnie.

Węglowodany – 40-45% energii z diety (minimalna ilość węglowodanów powinna wynosić 130 g/dobę), ograniczenie węglowodanów jest najczęściej rekomendowanym zaleceniem dietetycznym w insulinooporności. Zalecane są węglowodany o niskim indeksie glikemicznym.

Błonnik – 20-35 g/dobę, (14-15 g/1000 kcal), ale dobrze tolerowane są też większe ilości błonnika – nawet do 50 g/dobę.

Tłuszcze – kluczowa jest jakość tłuszczu, 35-50% energii z diety (Govers i wsp., 2015) lub 30-40% energii z diety (Joslin Center, 2018), nasycone kwasy tłuszczowe <10%, ograniczenie tłuszczów trans, rekomendowane jednonienasycone kwasy tłuszczowe – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, awokado; kwasy wielonienasycone omega 3 zamiast kwasów tłuszczowych nasyconych.

Białko – 20-30% energii z diety (1-1,5 g/kg aktualnej masy ciała), zaleca się, aby białko było równomiernie rozłożone w 3 posiłkach.

Warto zwrócić uwagę na odpowiednią ilość aminokwasu – leucyny, która jest niezbędna do budowy i utrzymania tkanki mięśniowej. Mówi się o 3 g leucyny w każdym posiłku.

Witaminy i składniki mineralne – warto zwrócić szczególnie uwagę na: wit. D, B1, B12, foliany, Se, Mg, I, Mn, Cu, Zn, Cr;

Aktywność fizyczna jest niezbędna do poprawy insulinooporności i zmniejszenia masy ciała. Zaleca się spacery, pływanie i jazdę na rowerze przez 1 h dziennie. Również dobre wyniki mieli pacjenci wykonujący umiarkowaną aktywność fizyczną przez 150 minut tygodniowo, co daje średnio 30 minut aktywności 5 razy w tygodniu. Warto pamiętać, aby aktywność fizyczna była odpowiednio dozowana, a więc kiedy pacjent dopiero rozpoczyna przygodę z aktywnością fizyczną, powinna być do tego dostosowana intensywność ćwiczeń.

Zmiana trybu życia, poprawa nawyków żywieniowych, zmniejszenie masy ciała i zwiększenie aktywności fizycznej przynosi wymierne korzyści pacjentom z insulinoopornością. Warto pamiętać, że zmiany, które pacjent wprowadzi, powinny z nim zostać na zawsze.

Źródła:

  • Clinical Nutrition Guideline for Overweight and Obese Adults With Type 2 Diabetes (T2D) or Prediabetes, or Those at High Risk for Developing T2D, CLINICAL GUIDELINES, Joslin Diabetes Center 2018, AJMC VOL 24 , NO 7
  • Govers E, Slof EM, Verkoelen H, Ten Hoor-Aukema NM, KDOO (2015) Guideline for the Management of Insulin Resistance. Int J Endocrinol Metab Disord 1(3): doi http://dx.doi.org/10.16966/2380-548X.115
  • Medycyna po Dyplomie, 2017: Jak prawidłowo rozpoznać insulinooporność – czy i jak leczyć?, 05.
  • Suliburska J., Kuśnierek J., 2010: Czynniki żywieniowe i pozażywieniowe w rozwoju insulinooporności. Forum Zaburzeń Metabolicznych 1, 3, 177–183.
  • Freeman A.M., Pennings N., 2019: Insulin Resistance Treasure Island (FL): StatPearls Publishing.
  • Napiórkowska L., Franek E., 2017: Insulinooporność a stan przedcukrzycowy Post N Med, XXX(02): 84-88.
mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Wszechnicy Polskiej Szkoły Wyższej na kierunku filologia niemiecka. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.