Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Jedną z najczęstszych nieprawidłowości związanych z dietą jest zbyt niskie spożywanie ryb. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Wielkość spożycia ryb, owoców morza i ich przetworów w Polsce wg danych GUS z 2016 roku kształtowała się na poziomie 13,11 kg/osobę i była o 5,1% większa niż w roku wcześniejszym. Wg bazy danych FAOSTAT (FAO, 2014) średnia spożycia ryb w państwach Unii Europejskiej wynosiła 22,9 kg/osobę. Najwięcej ryb spożywali Portugalczycy i Hiszpanie, zaś w Polsce, wg tego źródła, spożycie w 2014 roku wynosiło 10,8 kg/osobę, a więc o ponad połowę mniej niż średnia.

Ryby to doskonałe źródło pełnowartościowego białka, witamin (D, B12, B6) i składników mineralnych (wapnia, fosforu, jodu, selenu, żelaza), a także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3.

Jakie więc są korzyści wynikają ze spożywania ryb?

  • pełnowartościowe białko = prawidłowy wzrost i rozwój, prawidłowy przebieg wielu procesów w organizmie (gojenie ran, tworzenie blizn, regeneracja złuszczonego naskórka czy nabłonka przewodu pokarmowego), prawidłowa regulacja gospodarki energetycznej (insulina), krzepnięcia krwi, produkcja przeciwciał, zachowanie równowagi wodnej i kwasowo-zasadowej, funkcje transportowe oraz związane z widzeniem;
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 = wspieranie pracy mózgu, wzroku, zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób atopowych, objawów alergii oraz ochrona układu krążenia;
  • selen = prawidłowe funkcjonowanie układów enzymatycznych, ochrona czerwonych krwinek i błon komórkowych przed wpływem wolnych rodników i zapobieganie niepożądanym procesom utleniania;
  • jod = prawidłowe działanie tarczycy, prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny w okresie pokwitania oraz funkcje rozrodcze;
  • witamina D = prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, kostnego, nerwowego i mięśniowego;
  • witamina B12 = prawidłowe powstawanie czerwonych krwinek, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wytwarzanie białek i hormonów;
  • witamina B6 = prawidłowe powstawanie czerwonych i białych krwinek, wpływ na funkcjonowanie systemu odpornościowego, nerwowego, prawidłowy metabolizm białek i glukozy;
  • spożywanie ryb = kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży;
  • obecność ryb w rodzinnym domu = zwiększanie wiedzy i świadomości dzieci jako konsumentów;

Eksperci FAO/WHO, American Heart Association, a także polski Instytut Żywności i Żywienia zalecają,

aby spożywać ryby 1-2 razy w tygodniu.

Dlaczego jemy za mało ryb?

Dla nie których powodem zapewne jest wysoka cena, chociaż to jest kwestia subiektywnej oceny. Innym powodem jest obecność niepożądanych substancji w mięsie ryb, a czasem niejedzenie ryb może być związane z nieumiejętnością ich przyrządzenia. Konsumenci znajdują wiele powodów, aby ryb nie jeść, ale czy słusznie? Myślę, że jako dietetycy powinniśmy obstawać za zdrowym rozsądkiem. Zapewne większość z nas zgodzi się, że aby dieta była zrównoważona, powinny być w niej także ryby [oczywiście pomijamy tutaj wegan:-)].

Zanieczyszczenie ryb a ich spożywanie.

Obecność zanieczyszczeń (metale ciężkie, substancje organiczne) w mięsie ryb wynika głównie z zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Z kolei hormony i antybiotyki, które są dodawane do karmy ryb w niektórych hodowlach, stanowią również bezpośrednią ingerencję człowieka. Mięso tłustych ryb jest z jednej strony źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a z drugiej zawiera dioksyny i związki chloroorganiczne (polichlorowane bifenyle – PCB), metylortęć czy substancje przeciwzapalne (BFRs – Brominated flame retardants).

Co więc wybrać? Jedzenie ryb i przyjmowanie pewnych ilości szkodliwych substancji czy ich bezwzględne unikanie?

Ważny jest przede wszystkim zdrowy rozsądek i nie popadanie w skrajności. Okazuje się, że korzyści z jedzenia ryb 1-2 razy w tygodniu znacznie przewyższają zagrożenie związane z przyjęciem pewnych ilości niekorzystnych substancji. Jednak, aby nie obawiać się negatywnych skutków zdrowotnych związanych z regularnym spożywaniem ryb i skorupiaków, trzeba pamiętać o kilku zasadach, które pomogą zrównoważyć korzyści i ryzyko płynące z regularnego ich spożywania:

  • Gatunek spożywanych ryb i owoców morza – należy rozważyć, jaki gatunek ryby będzie odpowiedni dla danej osoby. Są pewne ograniczenia, jeśli chodzi np. o kobiety w ciąży czy dzieci. Ponadto jeśli chcemy mieć wpływ na ochronę środowiska, powinniśmy wybierać gatunki ryb, które są opatrzone odpowiednim certyfikatem (MSC – Marine Stewardship Council lub ASC – Aquaculture Stewardship Council). Certyfikat MSC (w przypadku ryb dziko żyjących) oraz certyfikat ASC (w przypadku ryb hodowlanych) gwarantują, że kupowana przez nas ryba została złowiona lub wyhodowana w sposób możliwie najbardziej przyjazny dla środowiska. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w poradniku stworzonym przez organizację WWF – Jaka ryba na obiad? W tym poradniku są również informacje o tym, jakie ryby kupować, jak podjąć właściwą decyzję, o certyfikatach, a także o odpowiedzialnej konsumpcji ryb i owoców morza. Warto też wspomnieć, że w poradniku ryby zostały podzielone na 3 grupy kolorystyczne, zielone – najlepszy wybór pod względem środowiskowym, pomarańczowe – zastanów się – powinno się po nie sięgać tylko wtedy, gdy nie ma dostępu do ryb z zielonej listy, czerwone – nie kupuj – ryby oznaczone tym kolorem pochodzą z niezrównoważonych połowów, zagrażających środowisku. Więcej informacji tutaj lub w poradniku.
  • Częstotliwość spożywania – należy wybierać różne gatunki ryb i jeść je na zmianę, nie powinniśmy jeść jednego gatunku ryby, z jednego źródła przez cały czas;
  • Zwracanie uwagi na pochodzenie ryby, tutaj także w wyborze pomaga odpowiednia certyfikacja, o czym wspomniałam przed chwilą;
  • Wielkość porcji – 1 porcja ryby to 100-150 g, tak więc nie należy na raz zjadać bardzo dużych ilości ryby;
  • Ilość porcji – 1-2 porcje ryby w tygodniu, to zalecają eksperci, ale od czasu do czasu kolejna dodatkowa porcja, lub podział tych porcji na kilka mniejszych w tygodniu też jest ok;
  • Odpowiednie przygotowanie ryby – zachowanie wszelkich zasad higieny podczas przygotowania, a także poddanie ryby wysokiej temperaturze przez odpowiedni czas.
  • Jeśli spożywamy surową rybę, np. w postaci sushi, pamiętajmy o korzystaniu ze sprawdzonego miejsca;

Ryby świeże czy mrożone?

Nie ważne czy wybieramy rybę świeżą czy mrożoną. To zależy od naszych preferencji. Kupując rybę mrożoną warto jednak zwrócić uwagę na skład. Duża ilość glazury w składzie ryby powoduje, że płacimy za lód, czasem też z substancjami dodatkowymi. Zawsze warto jest to sprawdzić, a jeśli wybrana przez nas ryba będzie miała dobry skład, to będzie to dla nas miłą niespodzianką. To samo dotyczy gotowych dań z ryby, paluszków rybnych i wszystkich innych.

Jakie ryby polecać dzieciom?

W tabeli 1 przedstawiam porównanie wybranych gatunków ryb pod względem zawartości wybranych składników. Na podstawie liczb w tabeli można się tylko utwierdzić w przekonaniu, jak ważna jest różnorodność w spożyciu ryb, które możemy zaoferować dzieciom, gdyż poszczególne gatunki w dużym stopniu różnią się od siebie zawartością poszczególnych składników. Na przykład zawartość kwasów omega 3 występuje od 3.4 g dla makreli do ilości bliskich 0, np. w maślanie, tilapii czy halibucie. Również zawartość witaminy D ma bardzo szeroki przedział od 0 do 36 ug. To samo dotyczy pozostałych składników. Tak więc różnorodność jest w tej materii pożądana.

Tabela 1 Zawartość składników odżywczych w wybranych gatunkach ryb i owoców morza w przeliczeniu na 100 g.

Źródła: US Department of Agriculture (USDA), Agricultural Research Service, Nutrient Data Laboratory. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Legacy. Version Current: April 2018. Internet: http://www.ars.usda.gov/nutrientdata.

Kunahowicz H. i wsp., 2017, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL.

Jak zachęcić dzieci do jedzenia ryb?

To zapewne częste pytanie, które słyszymy od rodziców. Jak wiemy nie ma reguły na to, czy dziecko będzie lubiło ryby czy nie. Aby się przekonać, czy coś się lubi czy nie, trzeba to spróbować. To od rodziców zależy, czy będą dzieciom proponować ryby i w jakie postaci, a od dziecka zależy, czy będzie ryby lubiło czy nie. Tak naprawdę każda ryba smakuje trochę inaczej, więc ważne jest urozmaicenie i przede wszystkim obecność ryby na stole. I o zgrozo wybijmy z głowy rodzicom cotygodniowe katowanie rodziny rybą smażoną w mące, bądź gotowymi paluszkami rybnymi. Bo nikt przez to ryby nie polubi. Jest wiele lepszych sposobów na pyszną rybę, ale o tym w innym artykule…

Źródła:

mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Wszechnicy Polskiej Szkoły Wyższej na kierunku filologia niemiecka. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.