Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Polityka prywatności i plików cookies

Dzień dobry!

Jeżeli tutaj trafiłeś/trafiłaś, to niezawodny znak, że cenisz swoją prywatność. Doskonale to rozumiemy, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten dokument, w którym znajdziesz zasady przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem ze strony internetowej https://aliant.com.pl

Informacja formalna na początek – administratorem strony jest Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774.

W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z polityką prywatności, w każdej chwili możesz skontaktować się z nami, wysyłając wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu

Skrócona wersja – najważniejsze informacje

Dbamy o Twoją prywatność, ale również o Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie skróconą wersję najważniejszych zasad związanych z ochroną prywatności.

  • Kontaktując się z nami, przekazujesz nam swoje dane osobowe, a my gwarantujemy Ci, że Twoje dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Twojej wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko zaufanym partnerom oraz sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat Twoich odwiedzin strony, takie jak podstrony, które wyświetliłeś, czas, jaki spędziłeś na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.
  • Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Ciebie wystarczające, poniżej znajdziesz dalej idące szczegóły.

Dane osobowe

Administratorem Twoich danych osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych jest  Anmarsoft Marcin Olech, ul. Lęborska 3b, 80-386 Gdańsk, NIP: 6441887774

Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych wskazane są odrębnie w stosunku do każdego celu przetwarzania danych (patrz: opis poszczególnych celów przetwarzania danych osobowych poniżej).

Uprawnienia. RODO przyznaje Ci następujące potencjalne uprawnienia związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:

1) prawo dostępu do danych osobowych,
2)prawo do sprostowania danych osobowych,
3) prawo do usunięcia danych osobowych,
4)prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
5)prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
6) prawo do przenoszenia danych,
7)prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
8)prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli takową zgodę wyraziłeś.

Zasady związane z realizacją wskazanych uprawnień zostały opisane szczegółowo w art. 16 – 21 RODO. Zachęcamy do zapoznania się z tymi przepisami. Ze swojej strony uważamy za potrzebne wyjaśnić Ci, że wskazane powyżej uprawnienia nie są bezwzględne i nie będą przysługiwać Ci w stosunku do wszystkich czynności przetwarzania Twoich danych osobowych. Dla Twojej wygody dołożyliśmy starań, by w ramach opisu poszczególnych operacji przetwarzania danych osobowych wskazać na przysługujące Ci w ramach tych operacji uprawnienia.

Podkreślamy, że jedno z uprawnień wskazanych powyżej przysługuje Ci zawsze - jeżeli uznasz, że przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych dopuściliśmy się naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, masz możliwość wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Zawsze możesz również zwrócić się do nas z żądaniem udostępnienia Ci informacji o tym, jakie dane na Twój temat posiadamy oraz w jakich celach je przetwarzamy. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres kontakt@anmarsoft.eu. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by interesujące Cię informacje zostały wyczerpująco przedstawione w niniejszej polityce prywatności. Podany powyżej adres e-mail możesz wykorzystać również w razie jakichkolwiek pytań związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo. Gwarantujemy Ci poufność wszelkich przekazanych nam danych osobowych. Zapewniamy podjęcie wszelkich środków bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wymaganych przez przepisy o ochronie danych osobowych. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.

Wykaz powierzeń. Powierzamy przetwarzanie danych osobowych następującym podmiotom:

  1. Cambridge Diagnostics Sp. z o. o – zaufany partner (dystrybutor naszego oprogramowania komputerowego) - w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie lub przedłożenie oferty, o ile było takie zapytanie, usługi w zakresie sprzedaży licencji oprogramowania Aliant, zarządzania licencjami oprogramowania Aliant oraz wsparcie użytkowników oprogramowania Aliant

Wszystkie podmioty, którym powierzamy przetwarzanie danych osobowych gwarantują stosowanie odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych wymaganych przez przepisy prawa.

Cele i czynności przetwarzania

Kontakt e-mailowy. Kontaktując się z nami za pośrednictwem poczty elektronicznej, w tym również przesyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy, w sposób naturalny przekazujesz nam swój adres e-mail jako adres nadawcy wiadomości. Ponadto, w treści wiadomości możesz zawrzeć również inne dane osobowe.

Twoje dane są w tym przypadku przetwarzane w celu kontaktu z Tobą, a podstawą przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda wynikające z zainicjowania z nami kontaktu. Podstawą prawną przetwarzania po zakończeniu kontaktu jest usprawiedliwiony cel w postaci archiwizacji korespondencji na potrzeby wewnętrzne (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).

Treść korespondencji może podlegać archiwizacji i nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, kiedy zostanie usunięta. Masz prawo do domagania się przedstawienia historii korespondencji, jaką z nami prowadziłeś (jeżeli podlegała archiwizacji), jak również domagać się jej usunięcia, chyba że jej archiwizacja jest uzasadniona z uwagi na nasze nadrzędne interesy, np. obrona przed potencjalnymi roszczeniami z Twojej strony.

Pliki cookies i inne technologie śledzące

Nasza strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Korzystamy wyłącznie z cookies podmiotów trzecich.

Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.

Zgoda na cookies. Podczas pierwszej wizyty na stronie wyświetlana jest Ci informacja na temat stosowania plików cookies wraz z pytaniem o zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zawsze możesz zmienić ustawienia cookies z poziomu swojej przeglądarki albo w ogóle usunąć pliki cookies. Pamiętaj jednak, że wyłączenie plików cookies może powodować trudności w korzystaniu ze strony, jak również z wielu innych stron internetowych, które stosują cookies.

Cookies podmiotów trzecich. Nasza strona, podobnie jak większość współczesnych stron internetowych, wykorzystuje funkcje zapewniane przez podmioty trzecie, co wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies pochodzących od podmiotów trzecich. Wykorzystanie tego rodzaju plików cookies zostało opisane poniżej.

Analiza i statystyka. Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC. W ramach mechanizmu do zarządzania ustawieniami plików cookies masz możliwość zadecydowania, czy w ramach usługi Google Analytics będziemy mogli korzystać również z funkcji marketingowych, czy nie.

Narzędzia społecznościowe. Zapewniamy możliwość korzystania z funkcji społecznościowych, takich jak udostępnianie treści w serwisach społecznościowych oraz subskrypcja profilu społecznościowego. Korzystanie z tych funkcji wiąże się z wykorzystywaniem plików cookies administratorów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest.

Logi serwera

Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.

Logi obejmują m.in. Twój adres IP, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym z jakiego korzystasz. Logi zapisywane i przechowywane są na serwerze.

Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu Twojej identyfikacji.

Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Dr Neal Barnard, prof. Jennie Brand-Miller, dr Alan Barclay i Matthew Lore odpowiadają na najczęściej zadawane pytania dotyczące diet wegańskich.

Niezależnie od tego, czy chodzi o poprawę zdrowia, dbałość o środowisko czy dobrostan zwierząt, wybór wegańskiego życia jest obecnie jednym z największych trendów dietetycznych. Świat roślinny/wegański eksplodował w ciągu ostatniej dekady, z setkami książek, z których wiele to bestsellery, mówi Matthew Lore, którego firma The Experiment Publishing opublikowała ponad 30 książek roślinnych/wegańskich, w tym bestseller, który znalazł się na 1. miejscu New York Tmes – Forks Over Knives: The Plant-Based Way to Health.

SKĄD POCHODZI WEGANIZM?

Termin vegan został ukuty przez Donalda Watsona i jego żonę Dot w 1944 roku, kiedy uruchomili czasopismo Vegan News, które wysłali do 25 abonentów w listopadzie. Watson odszedł od jedzenia mięsa w wieku 14 lat, po tym, jak zobaczył przerażoną świnię zabitą na farmie wuja, później zrezygnował z nabiału. Jako dorosły odkrył, że wielu innych podziela jego zainteresowanie dietą wyłącznie roślinną, stworzył czasopismo. W pierwszym numerze pisze: „Wszyscy powinniśmy uważnie zastanowić się, jak nazwać naszą Grupę, nasz magazyn i nas samych. „Non-dairy” stało się powszechnie rozumianym kolokwializmem, ale „non-lacto” jest zbyt negatywne. Co więcej, nie oznacza to, że jesteśmy przeciwni stosowaniu jaj jako pożywienia. Potrzebujemy nazwy, która sugeruje, co jemy, a jeśli to możliwe, że przekazuje ideę, że nawet przy rezygnacji z żywności zwierzęcej, natura wciąż oferuje nam oszałamiający asortyment, z którego możemy wybierać. „Wegetariańskie” i „frutariańskie” są już powiązane ze społeczeństwami, które pozwalają na owoce, wołowinę i ptaki, dlatego wydaje się, że musimy stworzyć nowe i właściwe słowo. Ponieważ ten pierwszy numer naszego czasopisma musiał zostać nazwany, użyłem tytułu The Vegan News. Gdybyśmy to przyjęli, nasza dieta wkrótce stanie się znana jako dieta VEGAN i powinniśmy aspirować do rangi Vegans.” Donald Watson dożył 95 lat.

CZYM RÓŻNI SIĘ DIETA WEGAŃSKA OD DIETY BAZUJĄCEJ NA ROŚLINACH?

„Jak doniosło Washington Post w lutym 2019 r.”, mówi Matthew Lore, przemianowanie pojęcia wegańskie na bazujące na roślinach dokonało się już dawno. T. Collin Campbell wprowadził termin roślinny w swojej książce The China Study z 2005 roku. Campbell i kardiolog z Cleveland Clinic, dr Caldwell Esselstyn, Jr. są głównymi intelektualnymi ojcami chrzestnymi filmu dokumentalnego pt. „Forks Over Knives”, który promuje jedzenie, w całości oparte na roślinach, którego od dawna bronią. Zarówno wegańskie, jak i roślinne odnoszą się do tego samego sposobu odżywiania – ale wegańskie implikuje teraz więcej tożsamości z rzeczami wolnymi od zwierząt (w tym oczywiście jedzenie bez produktów pochodzenia zwierzęcego); mając na uwadze, że bazowanie na roślinach można wdrożyć praktycznie wszędzie, gdzie nie użyje się mięsa.

CZY DIETA WEGAŃSKA/ROŚLINNA NIESIE KORZYŚCI DLA ZDROWIA?

Tak, mówi dr Neal Barnard, autor programu Dr Neal Barnard’s Program for Reversing Diabetes. Diety wegańskie nie mają cholesterolu i większości tłuszczów nasyconych występujących w produktach zwierzęcych, są bogatsze w błonnik i niektóre witaminy. Badania wykazały, że dieta wegańska o niskiej zawartości tłuszczu ma ogromne korzyści zdrowotne. „Badania nad dietą DASH były jednymi z pierwszych, które umieściły ją na mapie diet oprtych na roślinach”, mówi Barnard. „Nie chodziło o dietę wegetariańską lub wegańską, ale badacze DASH otwarcie przyznali, że badanie było w dużej mierze inspirowane obserwacją, że diety wegetariańskie są związane z niższym ciśnieniem krwi. Zmodyfikowali dietę, częściowo mając nadzieję na szerszą akceptację, ale ich praca doprowadziła do większego zainteresowania schematami opartymi na roślinach i tym, co mogli osiągnąć.

Badania serca Deana Ornisha (Lancet 1990, JAMA 1998) były prawdopodobnie kolejnym dużym postępem. Reżim był prawie wegański, z wyjątkiem niewielkiej ilości beztłuszczowego mleka i białek jaj. Pokazało to, że zmiany w diecie mogą zrobić dużo dobrego – odwrócić chorobę. David Jenkins pokazał, że nie chodzi tylko o to, czego się unika. Podkreślając żywność o niskim GI (indeks glikemiczny), a później wprowadzając produkty spożywcze o właściwościach obniżających poziom lipidów, można na prawdę poprawić odżywienie.

Badania epidemiologiczne wykazały, że osoby stosujące dietę wegańską są szczuplejsze, mają niższy poziom cholesterolu i znacznie niższe ryzyko cukrzycy typu 2 w porównaniu z jedzącymi mięso, pesco-wegetarianami i laktoowowegetarianami.

Nasze randomizowane badania nad cukrzycą, a zwłaszcza nasz artykuł Diabetes Care z 2006 r. (z kontynuacją w AJCN 2009), ustanowiło dietę wegańską jak doskonałą w celu leczenia cukrzycy typu 2. Twierdziłbym, że jest to reżim wyboru”.

CO WYKLUCZA? CO WŁĄCZA?

Przejście na dietę wegańską/roślinną oznacza odcięcie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego- mięsa, drobiu, owoców morza, produktów mlecznych, jaj, a nawet miodu. Włącza się dobre węglowodany, z których wiele ma niskie GI – owoce, warzywa, rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca i soczewica), orzechy i nasiona oraz ziarna. Te pokarmy roślinne zasilają nasz mózg, mięśnie i dostarczają nam energii, witamin i minerałów. Są również bogate w błonnik.

Jednak osoby stosujące dietę wegańską potrzebują dobrych źródeł witaminy b12, takich jak wzbogacane produkty spożywcze lub suplementy, ponieważ witamina ta może być trudna do uzyskania, jeśli mięso, mleko i jaja są wyłączone z menu.

CO Z WAPNIEM?

Warzywa liściaste, takie jak jarmuż, brokuły i bok choi są bogate we wchłanialny wapń. Wzbogacane mleko roślinne i zboża są również dobrym źródłem wapnia. Sprawdź panel informacji żywieniowych. Do innych pokarmów roślinnych dostarczających wapń należą: tofu, migdały, orzechy brazylijskie i pekan, figi, pomarańcze, owoce kiwi, niełuskane tahini i ciecierzyca.

CO Z WIT. B12?

Znajdująca się prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego witamina b12 w dietach wegańskich pochodzi ze wzbogaconej żywności lub suplementów. Niektóre napoje roślinne, takie jak: sojowe, migdałowe są wzbogacane b12. Sprawdź panel informacji żywieniowych i wybierz produkty zawierające 0,4 (mcg)/100ml b12. Niektóre alternatywne produkty mięsne wzbogacane są w b12, podobnie jak niektóre marki drożdży odżywczych. O żywności wzbogaconej w b12 można przeczytać w Product Review, a o samej witaminie b12 w Perspectives.

CO Z JODEM?

Jod jest składnikiem niedoborowym w diecie wielu ludzi, nie tylko tych na diecie wegańskiej. Spożywanie warzyw morskich to jedna ze strategii zapewniających uzyskanie potrzebnego jodu, a sól jodowana sprawia, że jest ona nieszkodliwa dla tych którzy ją stosują.

CO Z ŻELAZEM?

Żelazo znajdziemy w zielonych warzywach liściastych (szpinak, boćwina, brokuły); rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica); orzechy i nasiona; ziarna (pszenica pełnoziarnista, ryż brązowy, komosa ryżowa) i suszone owoce. Znajdziemy je także we wzbogacanych płatkach śniadaniowych. Sprawdź panel informacji żywieniowej.

CO Z KWASAMI TŁUSZCZOWYMI Z RODZINY OMEGA-3?

Gdy z menu wyłączone są owoce morza (zwłaszcza tłuste ryby), omega-3 (EPA i DHA) znajdziemy w produktach roślinnych, takich jak: nasiona chia, nasiona lnu, orzechy włoskie, nasiona soi i olej sojowy, kiełki pszenicy i zielone warzywa liściaste. Nasze ciało może przekształcać omega-3 pochodzenia roślinnego w dłuższą formę łańcuchową, taką jak kwasy omega-3 występujące w owocach morza (przyp. tłum.  niestety konwersja kwasów ALA do kwasów DHA i EPA jest bardzo niska i dieta wegańska wymaga ich suplementacji).

Więcej:

Źródło:

© GI News, Human Nutrition Unit, University of Sydney

mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Wszechnicy Polskiej Szkoły Wyższej na kierunku filologia niemiecka. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.