Skip to main content
Polityka prywatności
Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Nowoczesne narzędzia odgrywają kluczową rolę w nauczaniu. Zmieniają sposób patrzenia na proces edukacji. Wpływają zarówno na funkcjonowanie uczniów, nauczycieli, jak i instytucji edukacyjnych. W tym artykule, na przykładzie szkoły średniej z Bolechowa, pokażę, jak program Alianta zmienił edukację na lepsze.

Zanim przejdę do głównej części tego artykułu, napiszę o tym, co skłoniło nas do stworzenia wersji edukacyjnej programu dla dietetyków Aliant.

Parę słów o wersji edukacyjnej

Rozwój technologii cyfrowych i narzędzi edukacyjnych otworzył nowe możliwości w dziedzinie nauczania i uczenia się. Jednak aby sprostać wyzwaniom współczesnej edukacji, konieczne jest ciągłe dostosowywanie i rozwijanie istniejących narzędzi. Właśnie z tego powodu postanowiliśmy przyjrzeć się, jak możemy wykorzystać potencjał programu Aliant – zaawansowanego narzędzia dla profesjonalnych dietetyków – w celu wspierania procesu nauczania i rozwijania umiejętności uczniów.

Kluczem było dostosowanie Alianta do tego, aby jak najlepiej pomagał w procesie nauczania, aby rozwijał myślenie, kreatywność i horyzonty wszystkich, którzy z niego korzystają na zajęciach lekcyjnych.

Z pewnością nam się to udało, gdyż z naszego narzędzia w wersji edukacyjnej korzysta wiele placówek, których pula sukcesywnie się poszerza. Nie są to tylko szkoły wyższe, ale również szkoły średnie, które umożliwiają zdobycie konkretnego zawodu.

Wersja edukacyjna dostępna jest w 3 wersjach językowych:

  • polska
  • angielska
  • niemiecka

Co nas wyróżnia?

  • Aplikacja desktopowa – czyli taka, którą instaluje się na dysku.
  • Dostęp offline – dzięki lokalnej autoryzacji w postaci klucza licencyjnego nie jest potrzebny stały dostęp do internetu. Z programu można korzystać offline. Dzięki temu praca jest szybka i bez przestojów, a dane bezpieczne, gdyż nie są przechowywane w internecie.
  • Spersonalizowane rozwiązania i różnorodność funkcji, dzięki którym można dopasować sposób nauczania do indywidualnych wymagań uczniów.
  • Moduł żywienia zbiorowego.

Szkoła w Bolechowie – skoncentrowana na potrzebach uczniów

Zespół Szkół w Bolechowie mieści się w województwie wielkopolskim. To tutaj, w technikum, p. Elżbieta Przybylska, naucza dietetyki, zasad żywienia i planowania żywienia na kierunku Technik żywienia i usług gastronomicznych.

Uczniowie w procesie edukacji korzystają nie tylko z wysokiej jakości sprzętów w pracowni gastronomicznej i pracowni obsługi konsumenta, ale również z narzędzia, jakim jest program dietetyczny Aliant w wersji edukacyjnej.

Poniżej przedstawiamy wypowiedź p. Elżbiety, w jaki sposób przekształcić pasję w zawód i jak program Aliant pomaga realizować cele kształcenia w zdobywaniu specjalistycznych umiejętności:

Program dietetyczny Aliant na lekcjach:

  • dietetyka,
  • zasady żywienia,
  • planowanie żywienia

jest niezastąpionym narzędziem dla uczniów w specjalizacji Technik żywienia i usług gastronomicznych.

Korzystanie z programu Aliant jest bardzo wszechstronne. Młodzież pracując z programem:

  • uczy się bilansować jadłospisy dla różnych grup wiekowych,
  • układa jadłospisy dla pacjentów z różnymi jednostkami chorobowymi,
  • planuje alternatywne sposoby żywienia, w tym: diety bezglutenowe, bezlaktozowe, wegetariańskie,
  • planuje i komponuje zbilansowane posiłki, jadłospisy dietetyczne w chorobach cywilizacyjnych i przewlekłych,
  • układa receptury nowych potraw,
  • analizuje wartość odżywczą surowców i potraw,
  • ocenia jadłospisy zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia,
  • modyfikuje jadłospisy.

Uczeń może ułożyć jadłospis dla siebie, a następnie za pomocą metody punktowej dokonać oceny swojego jadłospisu.

Ćwiczenia praktyczne z udziałem programu dietetycznego odgrywają ważną rolę w realizacji programu nauczania:

  • ułatwiają uczniom zrozumienie treści wykładu,
  • wspomagają wykonywanie zadań,
  • wpływają na kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów,
  • jednocześnie uczą współpracy w grupie.

Młodzież jest otwarta na nowości technologiczne, dlatego program dietetyczny Aliant cieszy się na zajęciach lekcyjnych dużym zainteresowaniem.

Uczniowie sprawnie posługują się programem, wykonują wskazane i zadane przez nauczyciela prace, są bardziej zaangażowani w pracę na lekcji, kreatywni, pozytywnie zmotywowani, współpracują w grupie, doskonalą umiejętności zawodowe.

Korzystanie z programu dietetycznego Aliant jest aktywizującą metodą, która pozwala osiągnąć lepsze efekty nauczania i przygotowuje ucznia do funkcjonowania na rynku pracy.”

Podsumowanie

Jak widać, nowoczesne narzędzia, takie jak program Aliant, przynoszą wymierne korzyści w procesie edukacji w teraźniejszości, ale również w przyszłości. Dzięki Aliantowi oraz innym nowoczesnym narzędziom uczniowie:

  • Mają szerszy dostęp do wiedzy oraz informacji.
  • Otrzymują spersonalizowane materiały i zadania, które odpowiadają poziomowi i tempu uczenia się.
  • Mogą aktywnie uczestniczyć w procesie nauki poprzez rozwiązywanie problemów, eksperymentowanie i współpracę z innymi uczniami.
  • Uczą się z większą efektywnością.
  • Rozwijają umiejętności cyfrowe.
  • Dostrzegają globalną perspektywę swojego rozwoju.
  • Mogą korzystać z różnorodnych materiałów edukacyjnych.
  • Rozwijają umiejętności potrzebne w przyszłym miejscu pracy, np. krytyczne myślenie, kreatywność czy umiejętność pracy z danymi.

To właśnie w szkole średniej uczniowie podejmują ważne decyzje, dotyczące dalszego rozwoju i ścieżki kariery. Dzięki korzystaniu z nowoczesnych narzędzi, takich jak Aliant, uczniowie mają szansę podjąć te decyzje bardziej precyzyjnie. Co więcej, zyskują więcej wiary w siebie i ciekawości świata. Aliant w szkole to inwestycja na lata, która zmienia patrzenie uczniów na proces nauczania.

mm

Autor: Wioleta Stefaniak

mgr Wioleta Stefaniak – dietetyk w zespole Alianta, absolwentka dietetyki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz filologii niemieckiej we Wszechnicy Polskiej Szkole Wyższej. Aktywna uczestniczka wielu projektów, konferencji i szkoleń z zakresu dietetyki oraz żywienia. Jej praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską. Cały czas poszerza swoje horyzonty. Członek Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W wolnych chwilach pije dobrą kawę, czyta książki, zgłębia tajniki szydełkowania i ogląda programy kulinarne.